Tuesday 26 August 2014

实兆远~福州月饼 (Sitiawan~Fuzhou Mooncake)



终于做了这款从小吃到大的家乡月饼,这也是今年第一道开跑的月饼, 然而却因某种因素而延迟贴上了。童年时, 每当中秋节日将至, 便被妈妈差遣到舅舅店里帮手做月饼了,尤其是三个弟兄们, 小小年纪就成了舅舅家杰出的小帮手了。 

那日, 妈妈托人带来了舅舅所做的白莲蓉和咸肉馅的月饼。 她老人家知道我喜欢芋头和南瓜馅的, 特别交代这两样月饼买断货了。之前从大哥店里取了3kg 的南瓜馅, 我就自己动手做吧! 妈妈就这样那样的透露了一些做这月饼的心得。  




许多人都说这福州月饼不像是月饼, 尤其是我家老的。 不管它像不像月饼, 但它的确是实兆远市,福州人的传统月饼。 从小到大的记忆里, 就只有这款的福州月饼, 所以它也在小小的心灵里落地生根,是它陪着我长大, 也是它陪我度过了那数十载的中秋佳节。 

我个人认为这福州月饼相似于苏式月饼, 差别于苏式月饼的表面没有涂上蛋液。 弟弟说这个月饼做的太棒了, 并不逊色于舅舅的,自己也觉得相当满意呢!


 福州月饼, 可做28个

水油皮材料:
340面粉 100克粟油,165克温水,15克糖粉,10克盐

酥油皮材料:
280克面粉,135克白油或奶油

馅料:650克南瓜馅+50克烤香白瓜子 (每份25克)

表面: 蛋黄液, 杏仁片


做法:
1. 将所有水油皮材料混合, 揉匀至光滑成团,可以拉出透明薄膜,放入保鲜袋中静置30分钟以上。
2. 将酥皮材料揉匀成团,放入保鲜袋里静置30分钟。
3. 将油皮平割分成每个22克,酥皮则用手揪出每份14克,滚圆盖上保鲜膜避免风干。
4. 取一份油皮在掌心按扁,包入一份酥皮, 裹好合拢捏牢,收口朝下,按扁。再以擀面棍擀成长状,卷起。 再次以擀面棍将面团第二度擀成长状,卷起, 以盖上保鲜膜静置15分钟。 
5. 取一份做法(4)的面团, 按扁,擀成中间稍厚,四周薄的皮。包入一份南瓜內馅(25克),收口朝下按扁, 摆入烤盘上, 摆上一片杏仁片于中央, 涂上一层蛋黄液。(可以将面团杆大些, 容易操作)
6. 送入预热烤箱以160度,烘烤20分钟至金黄色即可。 


**福州月饼的馅料, 煮的比其他月饼的馅潮湿(没有那么干及硬).  所以, 亦可以普通的内馅来替代。 但是,就必须预先将内馅放入冰箱冷藏后, 才取出使用, 这样就容易操作了。 

【Sitiawan~Fuzhou Mooncake, makes 28】

Skin  A:
340g plain flour, 100g corn oil, 165g warm water
15g icing sugar, 10g salt

Skin B:

280g plain flour, 135g shortening/unsalted butter (I used shortening)

Filling

650g pumpkin filling + 50g roasted melon seed (kuaci) (25g each)

Topping:  egg yolk for glaze and almond slices for deco


Method:

1. Combine skin A ingredients, mix and knead together till smooth, cover with cling film and rest for 30 minutes. 
2. Skin B: Mix flour and shortening smooth (do not over mix), cover with cling film and rest for 30 minutes. 
3. Divide skin A and B into 28 portions equally (skin A , 22g and skin B 14g each), cover with wet cloth and shape both skins into balls. 
4. Flatten skin A and place skin B on top, wrap into ball.  Roll flat and roll up like swiss roll.  Repeat 2 times and leave to rest for 15 minutes.
5. Use fingertips and press both ends to form a shape, roll skin into thin rounds, wrap in pumpkin filling and place onto a baking tray, arrange with almond slice on top and glaze with egg yolk.
6. Bake in preheated oven at 160C for 20 minutes till golden brown.

** Fuzhou mooncake fillings are softer and moist compare to other mooncake filling (not so dry ).  You can also use ordinary filling instead of mooncake filling。 (Required refrigerated before use, easy to operate )








这是第三次的作品





28 comments:

  1. 福州月饼好香脆。松松的。好好吃。你真的很棒哦。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 你这个半个实兆远人, 也尝过这个月饼了吧!
      我小时候喜欢咸肉馅的, 长大后不吃猪肉却喜欢芋头馅了! 哈哈

      Delete
  2. 最后一张照片,是不是准备邮寄给爱人我?
    爱人的地址你应该还有存档吧!嘻嘻!香香脆脆的月饼,我最爱。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 爱人啊, 那是我第三回合的作品, 就是要打包送人的。
      爱人的地址已经在我的脑海里落地生根了, 等我哈, 看我这个星期是否赶的急去见爱人。 那时是人到月饼也送到了! 嘻嘻

      Delete
  3. 这样的月饼吃多也不会腻。你的南瓜馅让我垂涎三尺。嘻嘻。。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 这个南瓜馅很好吃, 配上这月饼很赞!
      你。。还不快尝尝看! 哈哈哈

      Delete
  4. 看起来比传统月饼可口呢~
    快快滴上一个给我,我饿了!!

    ReplyDelete
  5. 这福州月饼感觉很香脆! 我可以要一打吗?

    ReplyDelete
  6. 美人,我家跟妳家很近,不必寄过来了,我自个儿跑去拿吧。。。哈哈哈哈哈
    谢谢妳跟Best Recipes分享这超赞的月饼^^

    ReplyDelete
  7. Hi May, I have not trie this type of mooncake before. Looks very delicious.

    ReplyDelete
  8. 亲亲亲亲!亲亲要吃。。。。亲亲想吃。。。亲亲会送亲亲几个?*^O^* 怎样亲亲?我的嗲功够力么

    ReplyDelete
  9. 我喜欢这个酥皮月饼多一点 :)

    ReplyDelete
  10. The half bitten mooncake looks so enticing... makes me wanna bite the rest!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I leave this half bitten mooncake intentionally for you, hehe!

      Delete
  11. Love the look of your mooncake. They look so scrumptious. I wanted to try this out and tried to translate it in google but the translation was really bad. Some make no sense. I wonder if you can let me know the ingredients in English especially for the filling. What filling did you use? Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, I have updated the english version recipe and hope it helps you! Thank for dropping by, hope you will love this fuzhou mooncake.

      Delete
  12. Thank you so much May. About the pumpkin filling, it is the pre- cook kind?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes,that pumpkin filling can get easily from the bakery shop in Malaysia, but i think it might be diffficult to get it in oversea. You may replace it with the other filling like, red bean paste, yam paste or others!

      Delete
  13. Hi May
    我的邻居也是这福州人,
    当他第一次给我的时后, 我也觉得不像是月饼
    然而 我觉得像一块饼,但味道还不错
    我刚好做了很多的南瓜馅, 我会用您的食谱来试试
    谢谢您的分享

    ReplyDelete
    Replies
    1. 嗨! Chong,原来你也吃过福州月饼哦!
      我等你的佳音了, 到时记得请我吃哈。。。谢谢你的留言!

      Delete
  14. I have learnt so much about the different moncakes. Thank you so much for sharing :)

    ReplyDelete
  15. 原来这就是与我有缘无份的福州月饼啊,改天教我做好吗,我可是名副其实的福州媳妇呢,呵。。。。。。呵。。。。。。

    ReplyDelete
  16. 请问这南瓜馅怎么做 才能像你的一样有黏性样呢??

    ReplyDelete
    Replies
    1. 对不起了, 南瓜馅是从哥哥的店里取的, 所以没有食谱!

      Delete
  17. hi there... do you bake and sell?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Michael,
      Do you want to make an order? hehe...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...